Hur ska du träna?

Hur du ska träna beror på vilka mål du har.

Med ett mål är det enklare att hålla fast vid regelbunden träning. Om du missar något träningspass p.g.a. sjukdom eller dåligt väder, gör inte det så mycket. Viktigast är den långsiktiga regelbundna träningen, vecka efter vecka, månad efter månad.

Det är bra att ha både kortsiktiga och långsiktiga mål. Ett kortsiktig mål kan exempelvis vara att du inom en månad ska ha cyklat minst 40 mil eller att den längsta turen ska vara minst 8 mil. Ett långsiktigt mål kan vara deltagande i Vätternrundan.

För att nå din mål behöver du:

  • Träna effektivt och med kvalité.
  • Prioritera din tid.
  • Ha en realistisk ambitionsnivå.

Kvalité

Eftersom tid är en bristvara nuförtiden, bör du träna med kvalité och utnyttja tiden väl. Ett bra träningsprogram är till stor hjälp.

Prioritera

Träning tar mycket tid. Cykelproffs kan träna på heltid och behöver inte tänka på något annat. Om du har skola, jobb och/eller familj måste du prioritera din tid.

Det är inte bara cykelturerna som tar tid. Du behöver också tid för fixa och tvätta cykeln, ta fram och tvätta kläder, ordna dryck och mat, klä om före och efter, duscha mm. Har du denna tid? Utan att behöva prioriterar bort andra viktigare saker?

Ambitionsnivå

Ju mer ambitiösa dina planer är, desto viktigare är att du tränar effektivt och med kvalité. Och att du prioriterar din tid.

Det är lätt att bli entusiastisk i början och ha orealistiska planer.

Lämna en kommentar