Har du en plan?

Varför tränar du? Vad är ditt mål? Har du en plan för att nå dit mål? Om du inte, finns det risk för att du tränar ineffektiv. Och det är väl onödigt, när du ändå lägger tid på det!

Träning består både av konditionsträning och styrketräning. Ren styrketräning, där målet är att bli så stark som möjligt, är inte något jag tänker ta upp. Däremot är kompletterande styrketräning något som du bör lägga in i din träning. Det finns mycket information på nätet hur du ska styrketräna som cyklist.

Naturligtvis behöver man inte ha någon plan om man enbart cyklar nöjets skull, och får bättre kondition som en följd av det. Men utan en plan, kan din träning ineffektiv.

Beroende på hur ambitiös du är med din cykling, kan också en plan vara mer eller mindre ambitiös.

En enkel plan kan vara att cykla 3 gånger i veckan, där en av turerna är längre än de andra, och att du ökar den totala veckosträckan vecka för vecka.

En mer avancerad plan kan du skapa själv genom att lära dig hur en sådan ska utformas. Ett bättre alternativ kanske är att du letar efter planer på nätet. Sådana har oftast skapats av någon cykeltränare med kunskap om hur träning ska läggas upp beroende ambitionsnivå. Exempelvis på Garmins webbplats finns träningsprogram som är gratis. På TraningPeaks webbplats finns också planer, med de är inte gratis.

En träningsplan kan ju också användas för inomhuscykling, där man kopplar upp sig mot på exempelvis Strava eller Zwift.

En del av ovanstående kommer jag skriva mer uttömmande artiklar om, och lägga upp här. Håll utkik!

Lämna en kommentar