Cykelsadlar


När man börjar att cykla längre sträckor är det normalt att man kan få ont i baken, men det brukar går över. Om det inte gör det, har man troligtvis fel sadel. Den viktigaste egenskapen är bredden på sadeln. Vi är alla olika, och bredden mellan “sittknölarna” varierar. Om sadeln är för smal trycks den upp mellan sittknölarna och man får ont. Om sadeln är för bred så hindrar den benrörelserna.

Hur väljer man rätt bredd på en sadel?

Gör så här:

  • Tryck ena tummen och långfingret mot sittknölarna.
  • Behåll greppet och mät avståndet mellan fingrarna.
  • Mät några gånger och ta sedan medelvärdet.
  • Addera 1 cm till medelvärdet.

Du behöver en sadel som är minst värdet du fick. Sadeln behöver dock vara lite bredare, för sittknölarna ska hamna en bit in på sadeln.

Mjuk eller hård sadel?

En mjuk sadel är inte bättre än en hård. Om sadeln är för mjuk kommer sittknölarna att sjunka ner för mycket i sadeln. De tar då inte upp kroppstyngden tillräckligt bra.

En för hård sadel kan bli obekväm. Om du vill prova en mjukare sadel, finns det lösa sadelskydd med stoppning.

Innan du byter till en annan sadel, försök att få prova den på en längre cykeltur. Det är inte tillräckligt att bara prova den några minuter.

Om cyklar inomhus på trainer är det inte säkert att sadeln du har utomhus fungerar bra inomhus. Detta beroend på att du rör kroppen och cykeln på annat sätt ute än inne. Exempelvis kan du få ont i baken, trotts att samma sadel fungerar bra på långa turer utomhus. Pröva att ställa dig upp då och då och byta sittställning. Om det inte hjälper prova också att med en mjukare sadel med fyllning.